Sök:

Sökresultat:

726 Uppsatser om Fördomar och namn. - Sida 1 av 49

  Förnamnstrender 2007 jÀmfört med 1998 : En personnamnsstudie

Denna uppsats handlar om vad som hÀnt i namnskicket bland personnamnen mellan Är 1998 och Är 2007. Syftet Àr att se vad som har hÀnt, och varför, pÄ nio Är. De 100 vanligaste pojk- och flicknamnen 1998 och 2007 har undersökts och tendenser har framkommit. De korta namnen, de namn som tillhör de nordiska, de namn som var populÀra kring Är 1900 och de lite mer ovanliga namnen har blivit mer populÀra 2007 jÀmfört med 1998. Namn med betydelse har blivit mer populÀra bland flicknamnen, medan bibliska namn blivit mindre populÀra bland pojknamnen.

Regionala antroponomastikon under runsvensk tid

I föreliggande arbete jÀmförs Nordupplands runsvenska antroponomastikon (personnamnsförrÄd) med VÀstergötlands med avseende pÄ fördelningen av namnbildningstyper, vilka namn och namnleder som Àr mest frekventa och andelen unika namn. Det framkommer att Norduppland och VÀstergötland har i stort sett identisk fördelning av namnbildningstyper och andel unika namn men skiljer sig Ät bÄde gÀllande vilka namn och förleder som Àr mest frekventa och hur stor andel de frekventa namnen och förlederna utgör av respektive omrÄdes totala material. VÀstergötland, vars frekventa namn utgör en större andel, förefaller ha ett mer homogent och mindre originellt antroponomastikon Àn Uppland. Den större variationen i det upplÀndska materialet kan eventuellt förklaras med att de upplÀndska runstenarna rests av och till minne av en socialt mer differentierad grupp. Den vÀstgötska enheten speglar att de vÀstgötska stenarna hört till en smalare samhÀllsklass.

AngÄende processer som underligger stimulifamiljaritet i episodisk namnigenkÀnning

I föreliggande studie undersöktes episodisk igenkÀnning av namn och dess relation till tvÄ olika former av pre-experimentell kunskap, namnfrekvens och celebritet. Frekvens operationaliserades som antalet trÀffar i den nationella telefonkatalogen och celebritet som antalet trÀffar i massmediala webbsidor. Fyrtiosju studenter deltog i ett episodiskt igenkÀnningstest i en mixed modell design, dÀr 192 namn anvÀndes, vilka kombinerades till fyra olika grupper som variationer av de tvÄ faktorerna. Mellangruppsvariabeln var ökad uppmÀrksamhet för celebritet för den ena gruppen dÀr fpp instruerades att bedöma namn som celebra eller icke celebra, och ökad uppmÀrksamhet för frekvens för den andra dÀr fpp instruerades att bedöma namn som vanliga eller ovanliga. Celebritet var positivt och frekvens negativt associerat med korrekt igenkÀnning, och resultatet gav upphov till en generalisering av ordfrekvenseffektens förklaring till namn, varpÄ en namnfrekvenseffekt presenterades.

I allmÀnhetens intresse?

FrÄgestÀllning och syfte. VÄr huvudsakliga frÄgestÀllning Àr; Hur ser journalisters etiska avvÀganden angÄende namn och bildpublicering ut i Storbritannien och i Sverige? Vilka skillnader och likheter finns i journalisternas instÀllning till namn och bild publicering, och varför ser sederna sÄ annorlunda ut i respektive land?.

Fördomar mot arbetssökandens kön och namn vid intresseanmÀlan för en utannonserad tjÀnst.

Syftet med denna studie var att undersöka om arbetsgivare diskriminerar kvinnor och invandrare eller personer med utlÀndsk bakgrund. Studien genomfördes med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr som skapades för denna studie. Till frÄgeformulÀret hörde brevet frÄn en tÀnkt arbetssökande. Det fanns fyra alternativa namn: ett svenskt och ett utlÀndskt mansnamn samt ett svenskt och ett utlÀndskt kvinnonamn. InnehÄllet i brevet var för övrigt identiskt.

Fördomar mot arbetssökandens kön och namn vid intresseanmÀlan för en utannonserad tjÀnst.

Syftet med denna studie var att undersöka om arbetsgivare diskriminerar kvinnor och invandrare eller personer med utlÀndsk bakgrund. Studien genomfördes med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr som skapades för denna studie. Till frÄgeformulÀret hörde brevet frÄn en tÀnkt arbetssökande. Det fanns fyra alternativa namn: ett svenskt och ett utlÀndskt mansnamn samt ett svenskt och ett utlÀndskt kvinnonamn. InnehÄllet i brevet var för övrigt identiskt.

En vit kvinna som har ett svart hembitrÀde kan inte vara rasist : En diskursanalytisk studie av afrobrasilianska kvinnors tal om ras och kön

Brasilien a?r ett land som historiskt och kulturellt har pra?glats av kolonialisering och slaveri, vilket har bidragit till en befolkning som ka?nnetecknas av ma?ngfald na?r det kommer till ras och kultur. Andra konsekvenser av det historiska arvet a?r att den patriarkala familjen kommit att fa? central betydelse i samha?llet samt att vithet kommit att idealiseras na?r det ga?ller ras och hudfa?rg. Mot denna bakgrund utgo?r afrobrasilianska kvinnor en utsatt grupp da? de riskerar att drabbas av ba?de sexism och rasism i sin vardag.     Syftet med den ha?r studien var att med en socialkonstruktionistisk ansats och utifra?n ett intersektionellt perspektiv underso?ka hur afrobrasilianska kvinnor talar om ras och ko?n utifra?n upplevelser och erfarenheter av fo?rdomar och diskriminering.

Anonymitet och YouTube : Konsekvenser för YouTube-anvÀndares kommentarer i och med minskad anonymitet

Denna studie undersöker hur minskad anonymitet kan förÀndra sÀttet mÀnniskor skriver kommentarer pÄ YouTube-videor. YouTube begÀrde nyligen att anvÀndarna skulle ange sina fullstÀndiga namn. AnvÀndare Àr Ànnu inte skyldiga att Àndra sitt anvÀndarnamn, men om de inte gör det ombes de att svara pÄ varför de vÀljer att ha kvar sitt alias. För att undersöka detta lÀt vi först anvÀndare svara pÄ en enkÀt för att se vad de tycker om att vara anonym kontra att ge ut sitt riktiga namn, och om att ge sitt riktiga namn gör dem mer uppmÀrksamma kring deras sÀtt att kommentera pÄ YouTube. Sedan, för att se vad som verkligen hÀnder i kommentarsfÀlten, gick vi igenom ett antal kommentarer för att hitta mönster i hur ett alias kontra ett riktigt namn relaterar till processen att skriva negativa kontra positiva kommentarer.

Namngivning och namntrender : en nulÀgesrapport

Denna uppsats bestĂ„r av en sprĂ„ksociologisk undersökning av namngivning och namntrender. Hur tĂ€nker vi nĂ€r vi namnger vĂ„ra barn? Är det viktigt att lĂ„ta namn gĂ„ arv? Är det viktigt att vara originell? Hur mycket styr trender oss i vĂ„ra namnval? Detta Ă€r nĂ„gra av de frĂ„gor jag har undersökt..

Kevins konnotationer- skillnader i högstadielÀrares associationer till tio olika förnamn

Sammanfattning331 svenska högstadielÀrare bedömde i en enkÀt tio olika förnamnpÄ fiktiva elever inom fem dimensioner: framgÄngsrik, populÀrbland kamrater, social förmÄga, maskulin/feminin ochsocioekonomisk status. Namnen valdes enligt följande: tvÄ vanliganamn, tvÄ ovanliga, tvÄ namn vanligast bland höginkomsttagare,tvÄ vanligast bland lÄginkomsttagare och tvÄ av icke-svensktursprung. Hypoteserna var att förnamnen skulle ha olikakonnotationer, att detta skulle visa sig inom samtliga femdimensioner samt att vanliga namn och namn typiska förhöginkomsttagare skulle fÄ en mera positiv bedömning Àn övriga.Undersökningen gav stöd Ät samtliga hypoteser.Effektmagnituderna var stora. Respondenternas kön, Älder ochyrkeserfarenhet pÄverkade vissa bedömningar signifikant meneffektmagnituderna var smÄ. Resultaten indikerar attnamnkonnotationer Àr ett förekommande fenomen Àven i Sverige,Ätminstone pÄ högstadiet.Nyckelord.

Xtarzia, Zitronita, Tim och Tiiim! : En jÀmförelse mellan internetnamn och tillbytta förnamn

 SammandragFler och fler mÀnniskor hamnar i en situation dÄ de behöver skapa sig ett namn pÄ internet. Detta Àr ett relativt nytt fenomen och vid skapandet av dessa namn vÀljer mÄnga mÀnnsikor att inte följa de namntraditioner som lÀnge har gÀllt för verkliga personnamn. Det finns dock mÀnniskor som vÀljer att byta förnamn Àven i verkligheten. I den hÀr uppsatsen undersöks vad som utmÀrker de namn som mÀnniskor anvÀnder sig av pÄ internet, vad som utmÀrker tillbytta förnamn samt vad dessa namngrupper har gemensamt och hur de skiljer sig Ät. Materialet bestÄr frÀmst av tillbytta förnamn och internetnamn insamlade frÄn tvÄ olika communities; Lunarstorm och Bilddagboken.

En policy förankrad i verkligheten? : En studie i apologia och kategoria

Detta specialarbete handlar om strategier och metoder inom instrumentundervisning pa? fra?mst trummor, men a?ven elbas. Tre erfarna pedagoger har intervjuats om deras personliga tankar kring utmaningar, genusfra?gor, motivation och vad som a?r viktigt att ta?nka pa? i undervisningssituationen. Resultatet lyfter fram tjejer och killars olika fo?rha?llningssa?tt till musik och sitt instrument, nycklar till elevers motivation samt va?rdefulla la?rdomar fra?n deras ma?nga?riga erfarenheter som pedagoger..

Örebro kommuns kriskommunikation i samband med avloppslĂ€ckan i Svampen : Retorikens betydelse i den kommunikativa krishanteringen

Detta specialarbete handlar om strategier och metoder inom instrumentundervisning pa? fra?mst trummor, men a?ven elbas. Tre erfarna pedagoger har intervjuats om deras personliga tankar kring utmaningar, genusfra?gor, motivation och vad som a?r viktigt att ta?nka pa? i undervisningssituationen. Resultatet lyfter fram tjejer och killars olika fo?rha?llningssa?tt till musik och sitt instrument, nycklar till elevers motivation samt va?rdefulla la?rdomar fra?n deras ma?nga?riga erfarenheter som pedagoger..

SÀrskiljningsförmÄga hos geografiska namn : En varumÀrkesrÀttslig studie

Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumÀrkeslagen (2010:1877) (VML) Àr varukÀnnetecken som endast bestÄr av tecken eller benÀmningar som visar en varas eller tjÀnsts geografiska ursprung inte sÀrskiljande och uppfyller dÀrmed inte kraven för att kunna varumÀrkesregistreras. Ett varumÀrke fÄr heller inte registreras om det Àr Àgnat att vilseleda allmÀnheten i frÄga om varans eller tjÀnstens geografiska ursprung, 2:7 1 st. VML.


1 NĂ€sta sida ->